menusearch
heyatehemaseyehosseini.ir

اندیشکده حماسه

جستجو
(0)
(0)
اندیشکده حماسه

مقدمه:

دوگانه های زیادی در زندگی انسان وجود دارد که همچون نقاط سیاه و سفید رودرروی یکدیگر صف آرایی می کنند و ذهن و روان و حیات آدمی را تحت تأثیر خودشان قرارمی دهند.
«تفکر و تعبد» یکی از همین دوگانه ها ست.در دین مبین اسلام به «تفکر،تعقل و اندیشیدن» بسیار تأکید شده است. علاوه بر آیات الهی در روایات و سنت پیامبر و سیره ی ائمه معصومین «علیهم السلام» موارد بسیاری دال بر اهمیت موضوع اندیشیدن و تفکر کردن وجود دارد. از سویی دیگر بندگی باریتعالی در قرآن کریم به صراحت به عنوان هدف زندگی انسان معرفی شده است و این صراحت بیان نیز در افکار و فرمایشات پیامبر، ائمه و بزرگان دین نیز به وضوح دیده می شود. پرسش اساسی اینجاست که این تناقض ایمانی در مسئله دوگانه ی تفکر و تعبد چگونه قابل حل و فصل و توضیح است؟


تعبد یعنی پذیرش بی چون و چرای دستورات و عمل به فرامینی از پیش تعیین شده در حالیکه تفکر روحیه کنجکاوی و پرسشگری را می طلبد. کنجکاوی تمام عیار و پرسشگری سرلوحه ی کاری تفکر است، تفکری که پیرامون مان در مورد هرچه هست و نیست سرک می کشد و سئوال می کند و در پی جواب است.
طرح مسئله تفکر و تعبد برای انسان غربی بالاخض اروپایی از زمان رنسانس اوج می گیرد و پاسخ های خودش را متناسب با شرایط تاریخی و تفکری اش به آن می دهد. این پرسش برای ما ایرانی ها از زمان آغاز آموزش نوین در ایران و همگام با ظهور جریان روشنفکری در جامعه داغ می شود و البته با هر جهش تحصیلات آکادمیک و انباشت انسانی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در جامعه «مسئله تفکر و تعبد» با حواشی و جوانبی و فشاری متناسب با وسعت و عمق مسائل پیش آمده در جامعه به سمت جامعه و اجتماع پمپاژ می شود.


اما هم اکنون در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، هیئت حماسه حسینی قصد دارد با اتکاء به آراء و اندیشه های بزرگان و با همت جوانان حسینی تحصیلکرده این دوگانه ی حل شده در تفکر اسلام را بیش از پیش واکاوی نماید. به کلیه ی مسائل مطروح آن پاسخ درخور و مناسب بدهد. تا ضمن افزودن بر شعور حسینی عزاداران هیئت حماسه؛ شور و شعور حسینی را توآمان در هیئت و جامعه ی اسلامی و ایمانی مان افزون سازد. البته تفکر و تعبد یکی از مسائلی است که بایستی روزانه به آن بیاندیشیم و با آن به صورت فردی و جمعی کلنجار برویم. مسائل بیشماری است که از کنار آنها گذر می کنیم و همه ی آنها در کیفیت مسلمانی و اسلام ما مسلمانان موثر است.

 

سخت یقین داریم حیات طیبه ی حسینی و شعور حسینی در یکایک ما مسلمانان و حسین دوستان زیاد نمی شود مگر آنکه دغدغه «کیفیت بخشی به مسلمانی مان» را مسئله روز منابر مساجد و هیئات سازیم. هیئت حماسه ی حسینی در همین مسیر گام بر خواهد داشت و اندیشکده حماسه از اینرو شکل خواهد گرفت تا کیفیت منبرهای حسینی، عزاداریها، عشق ورزی هایمان به سرور و سالار شهیدان روز به روز بیشتر شود و قرابتمان با مولایمان آن به آن بیشتر و بیشتر.


هدف از تاسیس اندیشکده حماسه:

هدف ها؛ منزلگاه های حرکت انسانی را مشخص می کنند هرچه این منزلگاه ها دوردست باشند نیازمند تجهیز و تامین قوای لازم و متناسب با آن هستیم و هرچه نزدیک و دست یافتنی باشند به همان میزان تحرک و آرمانگرایی کم رنگ می شود. اما برای رسیدن به آرمان های بزرگ بایستی اهداف کوچک را به مثابه منازل میان راه در نظر گرفت تا ضمن ارزیابی سرعت و شتاب حرکت؛ نفسی در این منزلگاه ها چاق کنیم و گرد راه از خویش بگریم و با پشت گرمی به منازلی که به آن رسیده ایم راه باقیمانده را در پیش بگیریم در غیر اینصورت فقط خستگی و نومیدی برایمان می ماند و بس!


از تاسیس و راه اندازی اندیشکده حماسه اهداف متعددی داریم که بدین شرح اعلام می شود:

 

  • هدف کوتاه مدت: غنابخشی به فعالیت ها و برنامه های هیئت حماسه حسینی
  • هدف میان مدت: کمک به تربیت والای عزارادان حسینی
  • هدف استراتژیک و درازمدت: تمدن سازی اسلامی.

تمدن سازی وجوه مختلفی دارد که تعلیم و تربیت یک انسان وارسته در طراز یک مومن واقعی فقط یکی از این وجوه است. انسانی که از قضا باید نقوش مختلفی از جمله کنشگری اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را در جامعه بپذیرد و نسبت به سرنوشت سایر انسان ها نیز خودش را مسئول بداند همانگونه که حسین بن علی (علیه السلام) دانست.


جایگاه اندیشکده : از ارکان هیئت حماسه تا عامل حرکت و ارتقای کیفی هیئت

به مرور زمان و با شکل گیری ساختاری هیئت حماسه ؛ اندیشکده حماسه به یکی از ارکان هیئت بدل خواهد شد و در کنار هیئت موسس در هیئت امنای حسینیه و هیئت حماسه حضوری پر رنگ و فعال خواهد داشت. داشتن عضو یا اعضای حقیقی و حقوقی در هیئت امنای هیئت یکی از جایگاه های پیش بینی شده برای اندیشمندان اندیشکده حماسه می باشد.


حرکت از بنیادی ترین مفاهیم عالم امکان است. زمان نیز حرکتی از قوه به فعل است. نیازهای انسانی در طول زمان بیشتر و عمیق تر می شود. دهه های پیش؛ نیاز به شناخت ماهیت قیام و حرکت امام حسین (علیه السلام) برای محبان حسینی ضرورتی بود که منجر به شکل گیری هیئت سماورسازهای مولوی تهران شد. بعده ها کارهای خیرخواهانه و مددهای اجتماعی سبب تغییر در هیئت سماورسازهای تهران و بازآفرینی هیئت در قالب هیئت موحدین شد و امروز نیازهای حال و آیندهی جامعه ایرانی ایمانی مان است که سبب شده است بازآرایی نوینی از هیئت داشته باشم. بازآرایی که اگرچه بر افکار و عقاید شهیدی متفکر و متعبد (شهید مطهری) بنا می شود اما نیازمند گفتمان سازی و پروراندن فکر و به عرصه ی عمل کشاندن این افکار است. بنابر این ناگفته پیدا است که اندیشکده ی حماسه ی حسینی سنگ زیرین این بنا و فونداسیون ساختمانی هیئت حماسه است. اندیشه ای که بایستی در نظر و نیت بانیان و موسسان جدید این هیئت باشد و این حقیر از این قانون اساسی هیئت حماسه هیچ عدولی نمی کنم و تا زمانیکه موسسینی معتقد به این اصول پیدا نکنم اصراری بر شکل گیری هیئت موسس و رسمیت بخشیدن و علنی کردن هیئت حماسه ندارم.

 

موضوعات مورد تأمل در اندیشکده حماسه:

سبک زندگی ( Life style)                                  نسبت تفکر و تعبد در زندگی                      خودشناسی: از من تا انسان!
آزادی و آزادگی                                                عدالت                                                 درآمد و رزق
وجود تام و کمال                                            مسئله نگری و مشکلات                            فردیت و جمع گرایی
تمدن و مدنیت                                              نظام اسلامی

 


راهبرد اندیشکده :

 


محل و زمان برگزاری جلسات:


نحوه و شرایط حضور در اندیشکده:

 


برنامه آینده اندیشکده حماسه:

همکاری با مراکز دانشگاهی و پژوهشکده ها و اندیشکده ها،گروه ها و جمعیت ها به منظور ارتقای فکری و گفتمانی مسائل و موضوعات مورد طرح و بحث در اندیشکده
مبدل شدن اندیشکده به یک مرکز علمی و آکادمیک
ارتباط و تعامل با مجامع رسمی و غیر رسمی آموزشی، پرورش و تربیتی من جمله مدارس،حوزه های علمیه، مساجد و سایر حسینیه ها